Oświetlenie witryny i wejścia
![](/ImgGalery/Img4/Clanky/vitrina2.jpg)
Z uwagi na specyfikę wystawy należy projektować oświetlenia z elementów mobilnych pozwalających w łatwy sposób dostosować oświetlenie dla danej kolekcji. Dzięki wykorzystaniu szynoprzewodów możemy w łatwy sposób zmieniać sposób oświetlenia i ilość projektorów. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie opraw, w których producent umożliwia regulację kąta rozsyłu bez konieczności zmiany oprawy lub źródła. Korzystając z nowoczesnych źródeł LED można stworzyć dynamiczną witrynę zmieniającą się w zależności od pory roku. Dodatkowo tło okna wystawowego nie powinno być ciemne, ponieważ powoduje to stworzenie efektu lustra.
![](/ImgGalery/Img4/Clanky/osvetleniprodejny.jpg)
Rozwiązania oświetleniowe dla sklepu mięsnego
Klienci oceniają świeżość mięsa na podstawie jego barwy. Im bardziej czerwone i jaskrawe, tym atrakcyjniejsze wydaje się konsumentom. W związku z tym, wybierając oświetlenie dla sklepów mięsnych, należy zwrócić uwagę na wyposażenie lamp w układy optyczne z dominacją w generowanym widmie czerwonej barwy. Należy wyeliminować zielonkawe odcienie, kojarzone z brakiem świeżości. Dzięki wykorzystaniu w rozwiązaniach oświetleniowych dla sklepów technologii LED oraz zastosowaniu w produkcji odbłyśników najlepszej jakości materiałów, możemy osiągnąć pożądane parametry znacznie taniej i łatwiej niż do niedawna.
![](/ImgGalery/Img4/Clanky/uzenarstvi.jpg)
Niestety, takie rozwiązanie oświetleniowe dla sklepu nie jest pozbawione wad. Skuteczność świetlna tak zwanej „białej sody” wynosi 40-51 lm/W. Oznacza to, że zaledwie 7% pobranej energii jest oddawane w formie widzialnego światła. 93% to straty, między innymi w formie ciepła oraz promieniowania Uv i IR. Efekty uboczne funkcjonowania urządzeń, szczególnie przy dłuższej ekspozycji na ich działanie, mają niekorzystny wpływ na produkty. Już w 1951 Ramsbottom wykazał, że ultrafiolet o natężeniu 650lx powoduje odbarwienie mięs. Nie bez znaczenia jest również emitowana przez lampy sodowe energia termiczna. Najdrobniejszy wzrost temperatury na powierzchni produktu może przyspieszyć jego oksydację i procesy metaboliczne żyjących na niej mikroorganizmów.
Oświetlenie sklepów i butików odzieżowych
Wejście
Obszar wejścia to pierwsza część wewnętrznej przestrzeni sklepu, do której wkracza klient. W tej strefie światło nie powinno służyć wyłącznie do ekspozycji nowych produktów lub ofert promocyjnych, ale przede wszystkim do pierwszej orientacji w układzie przestrzennym wnętrza, lokalizacji interesujących obszarów i nabrania swobody potrzebnej do poznawania oferty.Oświetlenie całej powierzchni sprzedaży
Światło jest w stanie oddziaływać na ogólny odbiór pomieszczenia sklepu jako całości. Równomierne oświetlenie ogólne i silniejsze oświetlenie ścian sprawi, że sklep wyda się bardziej obszerny niż jest w rzeczywistości. Ciemniejsze oświetlenie z kontrastami pomiędzy poszczególnymi przestrzeniami wywoła uczucie intymności wnętrza.![](/ImgGalery/Img4/Clanky/oswetlenie_sklepu.jpg)
Półki, regały i wieszaki ekspozycyjne
To tu leży lub wisi sprzedawana odzież, która powinna być atrakcyjnie wyeksponowana światłem. Oświetlenie powinno być przy tym na tyle silne, aby podkreślić jakość i atrakcyjność oferty przez uwidocznienie kroju, faktury i barwy tkanin. Oprócz oświetlenia ogólnego należy zastosować reflektorowe oprawy kierunkowe montowane w sufitach lub na podwieszonych szynach zasilających, albo oprawy punktowe zamontowane bezpośrednio pod półkami. Najlepszy efekt uzyskać można dzięki zastosowaniu światła białego o różnych temperaturach barwowych, czyli odcieniach dostosowanych do barwy oświetlanej odzieży. Produkty o barwach brązów i czerwieni, np. skóry, będą wyglądały lepiej w oświetleniu białym o odcieniu ciepłym. Dla oświetlenia odzieży szarej i niebieskiej lepsze będzie chłodne światło białe.Przymierzalnie
To miejsce, w którym klient sam na sam podejmuje kluczową decyzję – czy wyglądam w tym dobrze, a więc kupić czy nie? W przymierzalni trzeba mu zatem zapewnić takie światło, aby wyglądał jak najlepiej – bezcieniowe, białe, o bardzo dobrym oddawaniu barw i odcieniu subtelnie dobranym do aktualnej pory roku. To z pewnością pomoże przekonać go do dokonania zakupu.![](/ImgGalery/Img4/Clanky/zrcadla1.jpg)
Owoce i warzywa
Dział ze świeżymi owocami i warzywami jest zwykle centralnym punktem marketu spożywczego. Właściwie wyeksponowane soczyste, kolorowe warzywa i błyszczące owoce są w stanie wywołać w podświadomości kupujących pozytywne emocje. Świetnie świadczą o wadze jaką sklep przywiązuje do jakości i świeżości oferowanych produktów. Dlatego oświetlenie działu owocowo warzywnego może mieć ogromny wpływ na sukces całego sklepu.![](/ImgGalery/Img4/Clanky\aktuality-home/owoce_osvetleni.jpg)
Oprócz oświetlenia ogólnego w stoisku warzywnym potrzebne jest jasne, białe oświetlenie miejscowe o bardzo dobrym, zbliżonym do ideału, oddawaniu barw. Przy tym światło powinno być pozbawione cieplnego promieniowania podczerwonego i nadfioletowego, aby nie przyczyniało się do przyspieszonej utraty świeżości produktów. Takie cechy światła mogą zaoferować oprawy oświetleniowe z wysokoprężnymi lampami metalohalogenkowymi lub najnowocześniejsza technika oświetlenia LED. Zwłaszcza wysokiej jakości oprawy oświetleniowe LED o zoptymalizowanym widmie promieniowania i specjalnie dobranych układach optycznych sprawią, że stoisko z owocami i warzywami stanie się prawdziwą wyspą świeżości.